“Δημιουργική Ευρώπη” με Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες

Της Βάσως Κόλλια

Το γνωστό ερώτημα «τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις» στην πραγματικότητα έχει καταστεί παρωχημένο εδώ και αρκετό καιρό.

Νέα, υβριδικά επαγγέλματα αναδύονται διαρκώς σε όλο το φάσμα της οικονομίας, με δημιουργικό περιεχόμενο, με τεχνολογικό ενδιαφέρον και με συναρπαστικές προοπτικές.

Έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες (Cultural and Creative Industries – CCIs), που συμπεριλαμβάνουν τις εικαστικές και παραστατικές τέχνες, τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, τις εκδόσεις, τη μουσική βιομηχανία και τον κινηματογράφο. Ο ανερχόμενος αυτός τομέας, στο σταυροδρόμι των τεχνών, των επιχειρήσεων και της τεχνολογίας, αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο ως βάση για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες αντιπροσωπεύουν έναν κορυφαίο τομέα της οικονομίας των χωρών του ΟΟΣΑ με ετήσιους δείκτες ανάπτυξης που κυμαίνονται μεταξύ 5% και 20% τα τελευταία χρόνια. Το 2008 ο πολιτιστικός και δημιουργικός τομέας εκτιμάται ότι συνέβαλλε κατά 4,5 % στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσφέροντας απασχόληση περίπου στο 3,8 % του εργατικού δυναμικού της Ευρώπης. Εκτός από την άμεση συμβολή τους στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ανάπτυξη, στην κοινωνική ενσωμάτωση και την κοινωνική καινοτομία, οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες έχουν θετική επίδραση σε άλλους οικονομικούς κλάδους, όπως ο τουρισμός και η ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου για εκπαιδευτικές και πολιτιστικές χρήσεις. Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες συνδέονται με τη λεγόμενη «οικονομία της εμπειρίας» (Experience Economy), ένα αναδυόμενο μοντέλο οικονομικής δραστηριότητας που βασίζεται στη δημιουργία «άυλης» αξίας, η οποία εμπλουτίζει παραδοσιακά προϊόντα και υπηρεσίες. Τα αγαθά αυτά συνδέονται με πεδία όπως ο τουρισμός, η διαμονή και οι περιηγήσεις, η αναψυχή και η άθληση, η ψυχαγωγία, τα τρόφιμα και ποτά, τα επιστημονικά κέντρα, τα μουσεία και τα θεματικά πάρκα, και η οικολογία. Οι Βιομηχανίες της Εμπειρίας σήμερα προσφέρουν 9,8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στη Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών. Η περιφέρεια της Μεσογείου κατέχει πρωταγωνιστική θέση και ιδιαίτερα στις κατηγορίες Τρόφιμα-Ποτά και Διαμονή-Περιηγήσεις. Στη διάρκεια 2004-2009, η προσφορά εργασίας στις Βιομηχανίες της Εμπειρίας σημείωσε ετήσια αύξηση κατά 3,13%, με κυρίαρχη συμμετοχή των μουσείων και θεματικών πάρκων κατά 22%.

Ενώ η «διαρροή εγκεφάλων» από την οποία υποφέρει και η Ελλάδα έχει και γυναικείο πρόσωπο, αυτές οι προοπτικές σύγχρονης επιχειρηματικότητας αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, και ιδιαίτερα για τις γυναίκες. Αφορούν πεδία της οικονομίας όπου οι γυναίκες διαθέτουν ήδη παρουσία, και μάλιστα σε κάποια από αυτά ένα αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα εκκίνησης, π.χ. στον κλάδο της παραδοσιακής διατροφής, της φιλοξενίας, του αγροτουρισμού, ή της επιστημονικής στελέχωσης χώρων πολιτισμού.

Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες έχουν μια σημαντική θέση στον ορίζοντα των προοπτικών της χώρας μας. Καλλιεργώντας ταυτόχρονα την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, η Ελλάδα μπορεί να προσδοκά τόσο στη διατήρηση της πολιτιστικής της ιδιαιτερότητας όσο και στην ενίσχυση των οικονομικών της επιδόσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες αυτού του ανερχόμενου όσο και πολυσύνθετου κλάδου, πρόσφατα ανακοίνωσε την έναρξη της Δημιουργικής Ευρώπης, ενός πολυετούς χρηματοδοτικού πλαισίου για τα έτη 2014-2020, με προϋπολογισμό 1.46 δις ευρώ.

Οι ευκαιρίες είναι σημαντικές. Από την πλευρά μας, στη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων θέλουμε να πείσουμε τα κορίτσια και τις νέες γυναίκες να τολμήσουν. Να κάνουν επαγγελματικές επιλογές με τη φρεσκάδα που τους υπαγορεύει η ηλικία τους. Να δώσουν διέξοδο στη διάθεση για ζωή και δημιουργία που περιμένουμε από τη νέα γενιά.

Πηγή: lifo.gr

You may also like

Ορκωμοσία Ερντογάν παρουσία 22 αρχηγών κρατών

Ο Τούρκος πρόεδρος ξεκινά σήμερα μια νέα θητεία