Χρυσοχοϊδης: «Στο ΠΑΣΟΚ δεν ψάχνουμε για επετηρίδες»

Υπέρ της συνεργασίας μεταξύ ΠΑΣΟΚ και δυνάμεων της Κεντροαριστεράς, τάσσεται ο υπουργός Υποδομών

Υπέρ της συνεργασίας μεταξύ ΠΑΣΟΚ και δυνάμεων της Κεντροαριστεράς, προκειμένου να μην κυριαρχήσει ο «συγκυριακός διπολισμός», τάσσεται μέσω της σημερινής συνέντευξής του στην «Κ» ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Σκοπός του ΠΑΣΟΚ, τονίζει, είναι να καταγράψει στις επερχόμενες ευρωεκλογές «αξιοπρεπές ποσοστό» και αποσυνδέει το αποτέλεσμά τους από πιθανές εθνικές εκλογές. Καλεί τους πολίτες να μη στηρίξουν τη Χρυσή Αυγή. Αναφερόμενος στο ζήτημα των διοδίων, λέει ότι οι πολίτες έχουν δίκιο να «δυσανασχετούν», ωστόσο επισημαίνει πως εκείνο που έχει σημασία είναι η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων.

– Τους τελευταίους μήνες γίνεται μια προσπάθεια δημιουργίας της «Ελιάς» στην οποία συμμετέχουν το ΠΑΣΟΚ, οι λεγόμενοι «58» και σειρά κινήσεων. Θεωρείτε ότι αυτό το σχήμα μπορεί να γίνει ανταγωνιστικός κεντροαριστερός πόλος;

Η δημοκρατική παράταξη ήταν ο μεγάλος πρωταγωνιστής της μεταπολίτευσης. Με τα πολλά σωστά, που σήμερα η κρίση δεν αφήνει να δούμε, και τα λάθη που η ίδια κρίση μάς κάνει να τα μεγεθύνουμε. Η δημοκρατική παράταξη από το 2010 φορτώθηκε δύσκολες συμφωνίες για να αποφευχθεί η χρεοκοπία, αλλά και επώδυνες αλλαγές σε μικρό χρονικό διάστημα. Οφείλει να μην το βάλει κάτω αλλά να τολμήσει. Το ΠΑΣΟΚ ήταν, αδιαμφισβήτητα, κύριος εκφραστής της δημοκρατικής παράταξης. Εχει συρρικνωθεί. Δεν είναι εύκολο να συνεχίσει σαν να μην τρέχει τίποτα. Βασικό ζητούμενο είναι να δει όλους όσοι έχουν κοινές αρχές και βάσεις και μπορούν μαζί να συνθέσουν την παράταξη. Αυτοί είναι ο Ανδρέας Λοβέρδος με τη Νέα Ελλάδα, οι ονομαζόμενοι «58», είναι άλλοι φορείς ή προσωπικότητες; Το αίτημα ανασυγκρότησης του χώρου απηχεί τις επιθυμίες μερίδας των πολιτών που για δεκαετίες με ποσοστά σχεδόν 50% του ελληνικού λαού αποτελούσαν την παράταξη.

Η εποχή άλλαξε. Προσπαθούμε να συνεργασθούμε. Για μας δεν είναι νέα κουλτούρα. Πρώτος διδάξας ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου με πρωτοποριακό όραμα. Στο ΠΑΣΟΚ χώρεσαν προσωπικότητες της Αριστεράς, όπως ο Βαφειάδης, ο Μπριλλάκης, ο Γλέζος και άλλοι. Οπου υπάρχουν αυτοί, τους καλούμε να συναντηθούμε, να ξανασπρώξουμε όλοι μαζί την Ελλάδα μπροστά. Μας ενώνει η παράταξη. Μοιραζόμαστε την πεποίθηση πως χωρίς την παράταξη ο συγκυριακός διπολισμός θα κυριαρχήσει. Στην περίπτωση που επικρατήσει θα οδηγήσει σε αδιέξοδα τη χώρα. Αυτή η προσπάθεια μπορεί να πάρει καιρό. Ο δρόμος της αναζήτησης, της τόλμης και της δράσης είναι ο μόνος που μας ταιριάζει.

Το ΠΑΣΟΚ συγκεντρώνει πολύ χαμηλά ποσοστά στις δημοσκοπήσεις. Αν επιβεβαιωθούν οι μετρήσεις στις ευρωεκλογές, θα τεθεί θέμα προέδρου;

– Στο ΠΑΣΟΚ δεν ψάχνουμε για επετηρίδες. «Ψαχνόμαστε» για πιο σοβαρά θέματα. Την πορεία και τη διακυβέρνηση της χώρας. Πώς να σπρώξουμε, στέρεα και σοβαρά και γρήγορα τη χώρα στην ανάπτυξη. Στις ευρωεκλογές, βασική επιδίωξη είναι να καταγράψουμε ένα αξιοπρεπές εκλογικό ποσοστό. Οσον αφορά την πολιτική σταθερότητα, επειδή είναι τελείως διαφορετικό το διακύβευμα σε αυτές τις εκλογές σε σχέση με τις εθνικές, όποιος λέει ότι θα διαταραχθεί η κυβερνητική σταθερότητα με όποια ποσοστά κάνει λάθος, κινείται έξω από το πλαίσιο της πολιτικής και συνταγματικής πραγματικότητας.

Είμαστε κόμμα δημοκρατικό και όπως μετά κάθε εκλογική αναμέτρηση κάνουμε απολογισμό, αυτό θα κάνουμε και τώρα ανεξάρτητα από τα ποσοστά, δίχως κανένα ταμπού. Προσοχή όμως: το ίδιο πνεύμα που υπαγορεύει ότι από την κριτική δεν εξαιρείται κανένας, επιβάλλει ότι και η ευθύνη δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά σε κανέναν. Το ΠΑΣΟΚ πρέπει να γίνει η προοδευτική Αριστερά των χρήσιμων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων και όχι της επανάληψης του χθες. Να ξαναμιλήσει στην πλειοψηφία της κοινωνίας και να εκφράσει τους εργαζομένους, τους ανέργους, τους οικονομικά αδύναμους και τα μεσαία στρώματα. Αυτή είναι η προοδευτική Αριστερά που πρέπει να έχει κεντρικό πολιτικό ρόλο.

– Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως το δίλημμα των εκλογών θα είναι δημοψήφισμα για την Ευρώπη.

– Οι Ελληνες ψηφίζουμε εδώ και 5 χρόνια κάθε μέρα για την Ευρώπη. Οι Ελληνες υπέστησαν θυσίες για να παραμείνουμε στο ευρώ και στην Ευρώπη. Κανείς δεν μας το επέβαλε. Ας μη γελιόμαστε. Μέσα από πολύ επώδυνες διαδικασίες οι Ελληνες προβάλλουμε μια νέα εθνική ταυτότητα με δεδομένη την ευρωπαϊκή μας υπόσταση. Την κερδίσαμε περισσότερο από κάθε άλλον. Μεταβολίσαμε την κρίση. Ο ελληνικός λαός με τη στάση του απέδειξε ότι τη φτώχεια του την έκανε δύναμη, τις δεσμεύσεις ελευθερία. Η Ελλάδα ανέπτυξε την ευρωπαϊκή της διάσταση την ώρα που μεγάλες χώρες μένουν αγκυλωμένες σε στενούς εθνικούς περιορισμούς.

Απόφασή μας είναι να μείνουμε στην Ευρωζώνη και την Ε.Ε. και να διεκδικήσουμε μία Ευρώπη πιο ανθρώπινη, με περισσότερη απασχόληση μειώνοντας το χάσμα των αδικιών. Είμαστε Ευρώπη με το σπαθί μας. Ξαναδείξαμε σε όλους τον δρόμο της Ευρώπης με κάθε κόστος. Η ευρωπαϊκή Ελλάδα με όσα πέτυχε αλλά και με τα τραύματα των θυσιών της πρέπει να απευθύνει με την ψήφο της στις ηγεσίες της Ευρώπης το αίτημα της αλληλεγγύης που δεν έζησε, των θεσμών της Ενωσης που δεν λειτούργησαν, των ηγεσιών που ολιγώρησαν. Αυτή η εμπειρία μας είναι η εθνική συνεισφορά των 10 εκατ. Ελλήνων στην Ευρώπη των 400 εκατ. πολιτών.

– Λέτε πιο Ευρωπαίοι. Με Χρυσή Αυγή; Με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν πως αναπτύσσεται ο ευρωσκεπτικισμός;

– Ο ευρωσκεπτικισμός είναι πολλές φορές δικαιολογημένος, αλλά αυτό δεν πρέπει να μας οδηγεί σε άρνηση της Ευρώπης ως πεδίου διεκδίκησης αλλαγών, προόδου και προοπτικής για τους λαούς της. Η προοδευτική Αριστερά πρέπει να ενσωματώσει θετικά τις φωνές της κριτικής. Η Χρυσή Αυγή, όμως, είναι μία νεοναζιστική εγκληματική εκδοχή που ο λαός με τον διάλογο, τους αγώνες και την ψήφο του πρέπει να αφήσει πίσω του. Να μείνει ένας λιγόχρονος εφιάλτης στην ελληνική πολιτεία. Στο χέρι μας είναι!

«Εχει δίκιο ο κόσμος για τα διόδια»

– Η δυσαρέσκεια για τις τιμές των διοδίων είναι έντονη. Σε περίοδο κρίσης και άλλες αυξήσεις;

– Εχει δίκιο ο κόσμος να δυσανασχετεί. Το κόστος μετακίνησης, όχι τα διόδια, είναι στην Ελλάδα ακριβό. Πρόκειται για σκληρή συνέπεια του παρελθόντος. Το κόστος των αυτοκινητοδρόμων έχει συμφωνηθεί από το 2007. Οταν τα έργα κατέρρευσαν το 2011, έγιναν νέες, σκληρές διαπραγματεύσεις. Επιτύχαμε να ξαναρχίσουν τα έργα, δηλαδή 34 τράπεζες να τα ξαναχρηματοδοτήσουν. Το κόστος κατασκευής είτε θα το πλήρωναν οι χρήστες των δρόμων είτε οριζόντια και άδικα όλοι οι φορολογούμενοι, ακόμη και όσοι δεν χρησιμοποιούν τους δρόμους. Οσοι λοιπόν λένε «να πληρώσει το κράτος», δεν καταλαβαίνουν ή κοροϊδεύουν. Τα διόδια πάνε στη συντήρηση και κατασκευή των δρόμων, στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων. Αυτά τα έργα έπρεπε με κάθε κόστος να επαναρχίσουν. Διότι θα συμβάλουν στην επιθυμητή εκκίνηση για ανάπτυξη. Σημειώνω ότι 100 επιχειρήσεις δουλεύουν στη Θεσσαλία με τα έργα στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα, ενώ 1.200 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν ήδη εκεί. Για όσους περνούν κάθε μέρα, οι εκπτώσεις είναι έως και 50%. Για τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού δεν υπάρχει αύξηση. Είναι η πρώτη φορά που το μέτρο για τα διόδια δεν είναι οριζόντιο και κοινωνικά άδικο. Δεν παίρνουμε από συνταξιούχους και άνεργους. Είναι επένδυση ανάπτυξης. Για 20.000 νέες θέσεις εργασίας. Για 1,2% αύξηση στο ΑΕΠ. Δεν πρόκειται για χαμένα λεφτά.

Πηγή: Εφ. «Καθημερινή»

You may also like

Πούτιν: Πρόβα μονάρχη στην Κριμαία;

«Ο ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δεν αντιμετωπίζει με