Χρυσοχοϊδης: «μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά»

Τι απάντησε ο υπουργός Υποδομών στο βουλευτή της Χ.Αυγής, Ηλία Παναγιώταρο

«Αναρωτιέμαι γιατί λέγονται τόσες ανακρίβειες, γιατί υπάρχουν τόσοι μύθοι για τους αυτοκινητόδρομους; Αναρωτιέμαι γιατί λιγότερο από δύο μήνες έχουν περάσει, όταν εδώ σε αυτήν την αίθουσα, συζητήσαμε αναλυτικά και ψηφίσαμε τις συμβάσεις. Όμως οι μύθοι συνεχίζονται και παραπλανάται ο ελληνικός λαός από δημόσια πρόσωπα που μιλούν χωρίς να γνωρίζουν και το χειρότερο: χωρίς να θέλουν να μάθουν. Θα αναφερθώ συνοπτικά σε αυτά τα ζητήματα, σε αυτούς τους μύθους, που συνιστούν την ουσία της ερώτησης του κ. Παναγιώταρου, έτσι όπως την ανέλυσε και προηγουμένως» σχολίασε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, περιγράφοντας «6 μύθους» αναφορικά με το κόστος των διοδίων.

Πρώτος μύθος: Το κόστος της κατασκευής των αυτοκινητόδρομων πρέπει να βαρύνει το κράτος και όχι τους χρήστες. Πανευρωπαϊκά, αλλά και σε όλο τον κόσμο, τα διόδια αποτελούν το κύριο μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται για τη δικαιότερη μέθοδο χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς το κόστος κατασκευής και συντήρησης επιβαρύνει μόνο τους χρήστες του δρόμου και όχι όλους τους φορολογούμενους. Με άλλα λόγια χρηματοδότηση αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό αυτών των έργων θα επιβάρυνε άμεσα το σύνολο των πολιτών ακόμα και των κατοίκων του μικρότερου νησιού και παράλληλα θα στερούσε από το κράτος τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει άλλες κρίσιμες υποδομές και κοινωνικές δράσεις.

Μύθος δεύτερος: Τα διόδια είναι υπέρογκα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ποια είναι η αλήθεια; Το ύψος των διοδίων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί, είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα κοστίζουν από 6,5 έως κάτι λιγότερο από 7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8,9 λεπτών ανά χιλιόμετρο, στην Γαλλία 8,5, στην Ισπανία 11,2, στην Ιταλία 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.

Μύθος Τρίτος: Τα διόδια καταλήγουν στην τσέπη των εργολάβων, το ακούσαμε προηγουμένως. Ποια είναι η αλήθεια; Τα έσοδα από τα διόδια κατά τον χρόνο κατασκευής του έργου χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του κόστους κατασκευής αφού αφαιρεθεί το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και οι λοιπές χρηματοοικονομικές δαπάνες. Οι μέτοχοι των εταιριών παραχώρησης δεν δικαιούνται να λάβουν οποιοδήποτε μέρισμα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, τα έσοδα από διόδια διατίθενται αυστηρά κατά την εξής σειρά: πρώτα για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας, δεύτερον για την εξυπηρέτηση του δανείου, τρίτον για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων παραχώρησης.

Οι εταιρείες παραχώρησης ελέγχονται εξονυχιστικά, σε όλα τα επίπεδα, ως προς τα έσοδα και τα έξοδα τους τα οποία βεβαιώνονται από ορκωτούς ελεγκτές. Οι μέτοχοί τους έχουν εκ του νόμου προκαθορισμένο δεσμευτικό και μη εγγυημένο επίπεδο κερδοφορίας το οποίο κυμαίνεται από 6 έως 9%. Όλα αυτά είναι μέσα στο νόμο γραμμένα για την περίοδο παραχώρησης, τα 30 χρόνια.

Μύθος τέταρτος: Δεν επιτρέπεται η καταβολή διοδίων για χρήση αυτοκινητοδρόμων καθώς αυτοί είναι κοινόχρηστα πράγματα. Έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσφάτως -σε σχετική προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού, η οποία και απορρίφθηκε- ότι η επιβολή διοδίων δεν αναιρεί τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των οδών, αλλά αντιθέτως κινείται προς την κατά το δυνατόν ορθολογική χρήση τους από το σύνολο των πολιτών. Κρίθηκε δε, ότι ούτε η επιβολή διοδίων – ως τέλους εισπραττόμενου ως τμήμα του εργολαβικού ανταλλάγματος καταβαλλόμενο από τους χρήστες της οδού στον παραχωρησιούχο στην περίπτωση αναθέσεως της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης της οδού με σύμβαση παραχώρησης – είναι αντίθετη με το Σύνταγμα.

Μύθος πέμπτος: Το παράπλευρο δίκτυο δεν υφίσταται ή δεν είναι ικανοποιητικό. Η δημιουργία παράπλευρου δικτύου δεν επιβάλλεται από κανένα νόμο, καμία κοινοτική και εθνική νομοθεσία. Δεν έχει καμία οικονομική λογική να φτιάχνουμε δηλαδή αυτοκινητόδρομους και δίπλα να φτιάχνουμε κάποια άλλα δίκτυα για να πηγαίνουν και να κυκλοφορούν κάποιοι άλλοι. Ένα στόχο έχει το παράπλευρο δίκτυο: να συνδέει τους παρόδιους οικισμούς με τις πόλεις, με τις εθνικές οδούς, με τους αγρούς τους και γενικότερα με τις δραστηριότητές τους.

Μύθος έκτος: Η χρέωση διοδίων δεν είναι αναλογική ως προς τη διανυόμενη απόσταση. Οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται για να γίνονται υπερτοπικές διαδρομές. Εδώ λοιπόν, στην χώρα μας όλες οι μεγάλες διαδρομές έχουν απόλυτα αναλογική χρέωση: Αθήνα-Λαμία, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, Αθήνα-Κόρινθος-Πάτρα, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα κ.α. που έχει καθοριστεί με σύμβαση. Υπάρχουν όμως και τοπικές διαδρομές που δεν έχουν αναλογική χρέωση, αλλά εκεί έχουν την δυνατότητα οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών, να κινούνται έξω από την Εθνική Οδό.

Αναφέρθηκα κ. Πρόεδρε, στους έξι πιο διαδεδομένους μύθους, όχι του Αισώπου, αλλά των λογής λογής παραμυθάδων που μιλούν και κόπτονται στα παράθυρα της τηλεόρασης, τάχα για την προστασία των συμπολιτών μας. Επιτρέψτε μου λοιπόν, να πω δυο λόγια για το θέμα που έθεσε ο κ. Παναγιώταρος, για το θέμα των αυξήσεων.

Όταν έγινε η συζήτηση πριν από δυο μήνες στην Βουλή κατέθεσα τις συμβάσεις- είναι και σήμερα στο διαδίκτυο, μπορείτε να τις δείτε ή να τις πάρετε από τα πρακτικά της Βουλής- κατέθεσα τις τιμές των διοδίων, πώς εξελίχθηκαν και πώς εξελίσσονται, κατέθεσα τη δήλωσή μου που είναι γραμμένη στα πρακτικά της Βουλής, ότι με τις συμβάσεις αυτές δεν προβλέπεται καμία αύξηση στα διόδια. Οι όποιες εξελίξεις, αυξήσεις, μειώσεις κτλ στα διόδια καθορίστηκαν το 2007. Σε αυτές τις συμβάσεις που ψηφίσαμε πριν από δυο μήνες δεν υπήρχε απολύτως καμία αναφορά στα διόδια.

Επιτέλους, πρέπει να ακουστεί η αλήθεια γιατί κάποιοι την κρύβουν. Όχι κάποιοι, όλοι την κρύβουν. Δεν υπήρξε λοιπόν κάποια αύξηση στα διόδια με αυτές τις συμβάσεις. Προβλέπεται από το 2007 πώς ακριβώς θα γίνουν τα διόδια. Γιατί αυξήθηκαν τώρα τα διόδια;

Γιατί οι αυξήσεις αυτές δεν είχαν γίνει το 2009, το 2010, το 2011, το 2012. Γιατί τα έργα κατέρρευσαν, σταμάτησαν, ρήμαξαν και τα παράτησαν. Και κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια, με 35 τράπεζες, εκ των οποίων οι 30 είναι ξένες, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με όλους τους θεσμούς του Παγκόσμιου Οικονομικού Συστήματος, για να ξαναρχίσουν τα έργα να δώσουμε σε 20.000 ανθρώπους θέσεις εργασίας και τελικά να προσθέσουμε 1,5% ΑΕΠ στην χώρα. Και το πλεόνασμα, ένα μέρος του οικονομικού προϋπολογισμού, προέρχεται ακριβώς από αυτό».

Κατά τη δευτερολογία του, ο υπουργός Υποδομών διευκρίνισε:

«Είμαι υποχρεωμένος και πάλι, να άρω τη σύγχυση και να διαλύσω και άλλους μύθους, γιατί ο κ. Παναγιώταρος συνεχίζει. Καταρχήν, στο δρόμο Κόρινθος – Πάτρα είχαμε μείωση 30% των διοδίων, γιατί αυτό προέβλεπαν οι συμβάσεις. Δεύτερον, το παράπλευρο δίκτυο δεν ανήκει στους εργολάβους, ούτε στους παραχωρησιούχους.

Ανήκει στο δημόσιο. Το παράπλευρο δίκτυο ανήκει στο δημόσιο επαναλαμβάνω. Όλοι οι δρόμοι, εκτός από το δρόμο τον κεντρικό, που ανήκει στη διαχείριση του παραχωρησιούχου με βάση τις συμβάσεις, οι υπόλοιποι δρόμοι ανήκουν στο δημόσιο.

Τρίτον, είπατε, γιατί να πληρώνει κάποιος, που ταξιδεύει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, για να κατασκευαστεί η Ιόνια Οδός; Ρωτήστε τα εκατομμύρια των Θεσσαλών στον Ε65, των Αιτωλοακαρνάνων και των Ηπειρωτών, που πληρώνουν τόσο χρόνια χωρίς να έχουν δρόμο για τους υπόλοιπους. Δεν είναι αλήθειες αυτές. Εσείς να απαντήσετε, διότι λέτε ανακρίβειες και ψέματα.

Θέλω να τονίσω, θέλω να δηλώσω και πάλι. Τα διόδια δεν πάνε στην τσέπη των παραχωρησιούχων, πηγαίνουν στην κατασκευή του έργου. Τελειώσαμε. Όποιος το λέει αυτό από εκεί και πέρα, προφανώς ψεύδεται. Προφανώς λαϊκίζει. Θέλω να συνεχίσω κ. Πρόεδρε. Το κόστος των αυτοκινητοδρόμων λοιπόν, δεν έχουμε αυξήσεις νέες στα διόδια. Είναι προγραμματισμένες από το 2007. Σας το εξήγησα, ότι είναι τιμές του 2007. Ό,τι δήλωσα το Δεκέμβριο, ισχύει 100%.

Οι τιμές στις Αφίδνες ανέβηκαν, γιατί τρία χρόνια το έργο κατέρρευσε και οι νέες τιμές άργησαν, γιατί κάναμε μια συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, πιέσαμε τον παραχωρησιούχο να κάνει μια εξαιρετικά ευνοϊκή πολιτική για τους κατοίκους και να μην αυξηθούν τα διόδια για τους κατοίκους του Δήμου Ωρωπού, για 40,000 ανθρώπους παραμένει το διόδιο στο 2,10. Για τους υπόλοιπους, αν μετακινείσαι κάθε ημέρα έχεις έκπτωση 50%, αν μετακινείσαι τρεις φορές την εβδομάδα έχεις 30%. Για τους κατοίκους του Ωρωπού επαναλαμβάνω, δεν υπάρχει καμία αύξηση.
Εγώ καταλαβαίνω τον κόσμο. Καταλαβαίνω τον κόσμο και την οργή του, τα χαράτσια, που του στέρησαν την υπομονή.

Πολλές φορές δεν βλέπει τις θυσίες του να πιάνουν τόπο. Όμως, επαναλαμβάνω, τα λεφτά δεν πηγαίνουν σε κανέναν εργολάβο. Πηγαίνουν όλα στο έργο. Δεν το λέω εγώ αυτό. Το λένε οι συμβάσεις που ψηφίστηκαν εδώ στη Βουλή. Ψηφίστηκαν εδώ στη Βουλή, ελέγχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από τις υπηρεσίες του δημοσίου, από ανεξάρτητο μηχανικό. Ήδη, τα εργοτάξια ανά την Ελλάδα γεμίζουν και το πρωτογενές πλεόνασμα επαναλαμβάνω, σε ένα μεγάλο μέρος του οφείλεται στα έργα. Τα διόδια χρηματοδοτούν τους δρόμους, την απασχόληση και την ανάπτυξη.

Ποιοι φωνάζουν λοιπόν κ. Πρόεδρε; Να σας το πω εγώ κ. Παναγιώταρε. Το κράτος των πελατών φωνάζει. Αυτός είναι ο λαϊκισμός. Αυτοί που πάντα λένε, να πληρώσει το κράτος. Οι «δεν πληρώνω» με τα τζιπ και τους μεγάλους λογαριασμούς.

Να μην αλλάξουν λοιπόν οι τιμές, να καταργηθούν τα διόδια, δηλαδή να πάρουμε τα λεφτά, γιατί αλλιώς δεν γίνεται, από συνταξιούχους, από άνεργους από τους μισθωτούς και να τα δώσουμε στο δήμαρχο Ωρωπού και στον κ. Παναγιώταρο. Προσέξτε υπάρχει το φέρρυ μποτ, το οποίο πάει τους ανθρώπους απέναντι στην Ερέτρια σε πέντε λεπτά, με ένα αυτοκίνητο και τον οδηγό με 12 ευρώ. Αλλά τον κ. Δήμαρχο τον ενοχλούν τα διόδια, που αυξήθηκαν 1,20. Καλοί πατριώτες, ευαίσθητοι Έλληνες, όλοι αυτοί οι πελάτες.

Ποιοι άλλοι φωνάζουν κ. Παναγίωταρε; Εσείς έτοιμοι να βάλετε φωτιά, να κάνετε το φόβο σημαία και το μίσος κανόνα ζωής. Πωλητές της βίας και έμποροι της δυστυχίας. Βάζετε μπάρες και διόδια στις σκέψεις και στην ψυχή των ανθρώπων. Ποιος κερδίζει, όταν καίγονται τα διόδια, που τα έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός; Οι αδύναμοι και φτωχοί; Όχι βέβαια. Λίγη παραπάνω τηλεθέαση σε διάφορους αστέρες, που προασπίζονται και υπερασπίζονται τα προνόμιά τους, για δυο ημέρες.

Μικροπολιτικά οφέλη διαφόρων δημάρχων ενόψει εκλογών. Και ευθύς, όπως το έλεγε το τραγούδι «μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά», αναλαμβάνετε να εκπροσωπείτε την Ελλάδα σε αυτούς τους πελάτες. Αυτό δεν είναι Ελλάδα. Είναι τα χειρότερα όνειρά μας και θα τα ξορκίσουμε».

You may also like

Η τρίτη αξιολόγηση στην ατζέντα Τσίπρα-Ντάισελμπλουμ

Στο Μέγαρο Μαξίμου βρίσκεται ο πρόεδρος του Eurogroup