Εκλεκτικές συγγένειες του 19ου αιώνα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Τρεις νέοι, φιλόδοξοι και παθιασμένοι μουσικοί, που έμελλε να αναδειχθούν σε εξαίρετους συνθέτες της λόγιας μουσικής του 19ου αιώνα, συναντώνται στη Λειψία την περίοδο 1830 – 1850 και συνδέονται με στενές φιλικές σχέσεις.

Ανταλλάσσουν φιλοσοφικές ιδέες και μουσικές σελίδες, διατυπώνουν κριτικές και αφιερώσεις και πλάθουν, μέσω των δημιουργιών τους, αυτό που μετέπειτα θα χαρακτηριστεί ως «γερμανικός ρομαντισμός».

Ο Ρόμπερτ Σούμαν(Robert Schumann), μαζί με τη σύζυγό του Κλάρα (Clara), ο Φέλιξ Μέντελσον(Felix Mendelssohn) και, λίγο αργότερα, ο Γιοχάνες Μπραμς(Johannes Brahms) συγκροτούν την παρέα «των οπαδών του Δαυίδ», η οποία μάχεται ενάντια στον μουσικό φαρισαϊσμό της εποχής, ενάντια στην ορθολογική – και αποκομμένη από το συναίσθημα – μουσική έκφραση.

Τρία αντιπροσωπευτικά έργα αυτής της ιστορικής συγκυρίας και μοναδικής καλλιτεχνικής συνάντησης θα αναβιώσουν τη Δευτέρα 6 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, χάρη στο βιολοντσέλο του Δημήτρη Πάτρα και στο πιάνο της Μαριλένας Λιακοπούλου. Η εκδήλωση, η οποία εντάσσεται στο διεθνή κύκλο μουσικής δωματίου, θα φιλοξενηθεί στο φουαγιέ του κτηρίου Μ2με ώρα έναρξης στις 9 μ.μ.

Οι δύο ερμηνευτές θα παρουσιάσουν τα «Πέντε κομμάτιασε λαϊκό ύφος» (έργο 102) του Σούμαν, τη «Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο Αρ. 2 σε Ρε μείζονα» (έργο 58) του Μέντελσον και τη «Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο Αρ. 2 σε Φα μείζονα» (έργο 99) τουΜπραμς.

Αναλλοίωτο το προσωπικό ιδίωμα

Η αλληλεπίδραση των τριών Γερμανών συνθετών, του Ρόμπερτ Σούμαν, του φίλου και συνεργάτη του, Φέλιξ Μέντελσον, και του φίλου και μαθητή του, Γιοχάνες Μπραμς, αποτυπώνεται στα έργα τους, αλλά την ίδια στιγμή γίνεται εξίσου ευδιάκριτο το προσωπικό μουσικό ιδίωμα του καθενός. Ορατή είναι επίσης και η συνύπαρξη εσωστρέφειας και εξωστρέφειας (ο Ευσέβιος και ο Φλορεστάν, οι αλληλοσυγκρουόμενοι χαρακτήρες της ταραγμένης φαντασίας του Ρόμπερτ Σούμαν), με τις οποίες διαχειρίζεται ο κάθε συνθέτης το μουσικό υλικό του.
Η εκδήλωση μουσικής δωματίου φέρει τον τίτλο «Εκλεκτικές Συγγένειες», τον οποίο δανείζεται από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκαίτε. Αυτό με τη σειρά του τον έλκει από την Επιστήμη της Χημείας, όπου ο όρος χρησιμοποιείται, για να δηλώσει πως διαφορετικά χημικά στοιχεία αντιδρούν μεταξύ τους με διαφορετικό τρόπο υπό διαφορετικές συνθήκες.

You may also like

Επιπλέον δρομολόγια του ΟΑΣΘ για το Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών

Τέσσερα επιπλέον δρομολόγια στις λεωφορειακές γραμμές 27 και